
 

 IMC SETTLES MORE COMPLAINTS   

Independent Media Commission 

22
ND

 July 2008 

 

The Independent Media Commission recently concluded hearings into more complaints 

from the public as follows: 

1. Re: Complaint  by Sylvia Teresa Beckley against the Managing Editor of the 

Independent Observer, Mr. Jonathan Leigh  

The Commission considered a complaint from Mrs. Teresa Beckley in which she 

stated that the Independent Observer Newspaper, published an article written by a 

Guest writer Mr. Gbondima Gbondo on 18
th

 June 2008 captioned: ‘Too much 

politics in SLRA Affairs’. She said that Mr. Gbondo embarked on a spate of bad 

publicity against her husband, Mr. Aki Beckley, with a view to tarnishing his 

character and also used obscene language against his person. She said that her 

husband had never been involved in any IMF loan affairs as the International 

Monetary Fund (IMF) only deals with governments. She maintained that he had 

never found himself in any trouble nor had he been involved in any dubious deal as 

alleged by the newspaper.  

 

During the second hearing of the matter, the Managing Editor of the Independent 

Observer informed the Complaints Committee that he had amicably settled the matter 

with the Solicitor of Mr. Aki Beckley and had retracted the article and tendered an 

apology. 

 

Mrs. Beckley informed members that her husband sought legal advice immediately 

the article was published, after which they learnt about the existence of the 

Independent Media Commission. She said that as a result of discussions held with 

their Solicitor, the Editor published a front page retraction of the said article.  

 

She maintained that although she accepted the retraction and the apology, and 

therefore wished to withdraw the complaint, she was still concerned about the 

obscene language used by Mr. Gbondima Gbondo.  

 



The Commission accepted Sylvia Beckley’s withdrawal of the matter, but would like 

to remind all Editors that they take full responsibility for the contents of their 

newspapers be it commentary, article written by a guest writer or an opinion piece.  

 

The Commission warned that in future it would deal firmly with indecent 

publications in line with Section 23 of the Media Code of Practice.  

 

2.    Complaint by Mr. Joseph Mbawah, Principal International Academy of Science and  

       Business Studies against Exclusive Newspaper of Thursday 19
th

 2008 article  

       Captioned ‘Principal Accused of sexual harassment’   

   

       With regard to the article captioned ‘Principal accused of sexual harrassment’ the  

        Independent Media Commission considered a complaint from Mr. Joseph Mbawah,  

        Principal of International Academy of Science and Business. The Complaint was  

         made against the Managing Editor of the Exclusive Newspaper.   

          

         Mr. Mbawah stated in the letter of complaint that on Thursday 19
th

 June 2008, the  

Managing Editor of Exclusive Newspaper published an article titled:-‘Principal 

Accused of Sexual Harassment’. He said that the article was not only           

baseless and unfounded but was also devoid of professionalism. 

 

He said that he had never made advances to any student for over the two decades 

of his teaching career, noting that his former bosses at the Lebanese School where 

he served for about 20years would testify to his character as a very professional 

and dedicated teacher. 

 

Mr. Mbawah affirmed that the real source of the allegations was a disgruntled 

former teacher at the school who had threatened to use the Exclusive Newspaper 

to damage his reputation and bring down the school. This he said had been 

confirmed by text messages sent to him by the former teacher who claimed to 

have strong connections with the Exclusive Newspaper. 

 

The Board interviewed Mr. Mohamed Jalloh, former French teacher of the school 

who resigned from the school in April this year.The Chairman of the Board, 



Alhaji Swarray Deen was also questioned about the character of Mr. Mbawah and 

his Board’s reaction to the issue.  

 After lengthy deliberations on the matter,  the Commission resolved as follows:-  

 

 The Commission viewed newspaper allegations of sexual misconduct 

against anybody as a very serious matter. It was even more serious when 

such allegations were made against the principal of a secondary school, 

whose main duty was to mould the future leaders of Sierra Leone. This 

was why the Commission agreed with the Exclusive that such allegations 

were of extreme public interest. The Commission appreciated the efforts 

made by the Exclusive to investigate the matter by seeking the reaction of 

Principal Mbawah about the allegations made against him. 

 

The Commission believed that Principal Mr. Mbawah lost a good 

opportunity to set the record straight when he refused to cooperate with 

three journalists from the Exclusive who visited his office to ascertain the 

veracity of the allegations. 

 

The IMC however noted that the Exclusive did not exercise enough 

discretion in handling the two main sources of the story. Given the 

seriousness of the issue, notwithstanding the Principal’s uncooperative 

behaviour, the editor should have treated the matter professionally by 

employing the techniques of investigative reporting to get to the bottom of 

the allegations. The Commission further observed as follows: 

 

Mohamed Jalloh –  former teacher of the school 

The Commission noted that Mr. Jalloh confirmed that he was the source of 

the story. He said he resigned from the school because of low pay and 

poor professional standards. He agreed with the commission that he had 

something personal against Principal Mbawah, and that was his blatant 

refusal to pay his salary for the month of April 2008.  

 

The Commission expected the Exclusive to exercise its ethical discretion 

in dealing with sources like Mr. Jalloh who clearly had an axe to grind. 



The Commission was not convinced that this was done. The Commission 

believed that matters as serious as this required much more sustained and 

in-depth investigation prior to publication. 

 

16 year old girl 

The Commission completely disregarded whatever statement this source 

was quoted as saying to the Exclusive because the paper had been in 

breach of Section 12 of the Media Code of Practice which states: 

‘Journalists must not interview or photograph children under the age of 18 

on any subject involving the children’s welfare, in the absence of or 

without the consent of a parent’.  No such permission was obtained. 

 

The Commission therefore fined the Exclusive newspaper Le500.000 

(Five Hundred Thousand Leones) for contravening the Media Code of 

Practice   

 

Complaint by Dr. A.J. Sisay, Director-General, SLBS – titled ‘False  

allegation against the Hon. Minister of Information and Communication 

against Democrat Newspaper of Monday 2
nd

 June 2008 

The Commission conducted a hearing on a complaint received from Dr. A.J. 

Sisay, Director General of SLBS AGAINST Democrat Newspaper  for an article 

titled: False allegation against the Hon. Minister of Information and 

Communication. 

 

Dr. A.J. Sisay informed the Complaints Committee that he was not representing 

the Minister but himself. He said that the basis of his complaint was that because 

of certain allegations in the newspaper, he was invited by the Anti-corruption  

Commission to answer to questions raised in the article, paramount amongst 

which was the payment of fees by BBC, VOA, RFI, Reuters and Associated Press 

News service.   

  

In his defence, the Managing Editor, Mr. Pious Foray told the Committee that he 

had no intention to malign the management of the SLBS nor  Mr. I.B. Kargbo. 



Minister of information and Communication but that  he was merely asking 

questions on a matter of public interest. 

 

The Commission agreed that the issue under consideration was a matter of public 

interest but was not convinced that the intention of the Democrat was merely to 

‘ask questions’ about alleged misappropriation of government funds. The 

Commission expected that the  Democrat would have endeavored to find answers 

to questions as the editor gave no indications to the committee that he experienced 

obstruction in his search for the truth about the alleged missing funds. The 

Democrat only published innuendoes and suggestions that corruption might have 

taken place. The Commission believed that such journalism generated heat rather 

than light.  

 

The Commission consequently invoked Section 5 of the Media Code of Practice 

which states:  

 

a fair opportunity to reply to inaccuracies must be given to individuals or 

organizations when reasonably called for’  

 

and directed that the Democrat complied with this provision in respect of the 

matter within seven days of receipt of a letter from the IMC conveying its 

decision. 

 

ENDS 


